Dễ thay thấy lỗi người, lỗi mình thấy mới khó.Kinh Pháp cú (Kệ số 252)
Cơ học lượng tử cho biết rằng không một đối tượng quan sát nào không chịu ảnh hưởng bởi người quan sát. Từ góc độ khoa học, điều này hàm chứa một tri kiến lớn lao và có tác động mạnh mẽ. Nó có nghĩa là mỗi người luôn nhận thức một chân lý khác biệt, bởi mỗi người tự tạo ra những gì họ nhận thức. (Quantum physics tells us that nothing that is observed is unaffected by the observer. That statement, from science, holds an enormous and powerful insight. It means that everyone sees a different truth, because everyone is creating what they see.)Neale Donald Walsch
Bằng bạo lực, bạn có thể giải quyết được một vấn đề, nhưng đồng thời bạn đang gieo các hạt giống bạo lực khác.Đức Đạt-lai Lạt-ma XIV
Không có sự việc nào tự thân nó được xem là tốt hay xấu, nhưng chính tâm ý ta quyết định điều đó. (There is nothing either good or bad but thinking makes it so.)William Shakespeare
Với kẻ kiên trì thì không có gì là khó, như dòng nước chảy mãi cũng làm mòn tảng đá.Kinh Lời dạy cuối cùng
Mất tiền không đáng gọi là mất; mất danh dự là mất một phần đời; chỉ có mất niềm tin là mất hết tất cả.Ngạn ngữ Nga
Một người sáng tạo được thôi thúc bởi khát khao đạt đến thành công, không phải bởi mong muốn đánh bại người khác. (A creative man is motivated by the desire to achieve, not by the desire to beat others.)Ayn Rand
Việc người khác ca ngợi bạn quá hơn sự thật tự nó không gây hại, nhưng thường sẽ khiến cho bạn tự nghĩ về mình quá hơn sự thật, và đó là khi tai họa bắt đầu.Rộng Mở Tâm Hồn
Ngay cả khi ta không tin có thế giới nào khác, không có sự tưởng thưởng hay trừng phạt trong tương lai đối với những hành động tốt hoặc xấu, ta vẫn có thể sống hạnh phúc bằng cách không để mình rơi vào sự thù hận, ác ý và lo lắng. (Even if (one believes) there is no other world, no future reward for good actions or punishment for evil ones, still in this very life one can live happily, by keeping oneself free from hatred, ill will, and anxiety.)Lời Phật dạy (Kinh Kesamutti)
Kẻ làm điều ác là tự chuốc lấy việc dữ cho mình.Kinh Bốn mươi hai chương

Trang chủ »» Danh mục »» TỦ SÁCH RỘNG MỞ TÂM HỒN »» none »» How Lankan Buddhists won the battle against proselytization »»

none
»» How Lankan Buddhists won the battle against proselytization

Donate

(Lượt xem: 7.621)
Xem trong Thư phòng    Xem định dạng khác    Xem Mục lục  Vietnamese || Đối chiếu song ngữ


       

Văn học Phật giáo - Người Phật Tử Śrī Lanka Chiến Thắng Sự Cải Đạo Như Thế Nào

Font chữ:


SÁCH AMAZON



Mua bản sách in

(MENAFN - NewsIn.Asia) By P.K.Balachandran/Ceylon Today

Sri Lankan Buddhists came under a sustained and frontal assault by Christian missionaries during Portuguese and Dutch rule for nearly three centuries (1505 to 1796). Given the adverse balance of power, many Buddhists compelled or enticed to convert to Roman Catholicism under the Portuguese and to Calvinism under the Dutch. But by the adoption of a variety of tactics, tailored to suit the power-equation at any given point of time, Lankan Buddhists kept blunting the attack and managed to preserve Buddhism as the dominant religion of the island.

Sir James Emerson Tennent, Colonial Secretary from 1841 to 1850, traces the ultimate success of the Sinhala Buddhists to one of their innate qualities. In his book Christianity in Ceylon (John Murray, London, 1850), Tennent says: ' In the hands of the Christian missionary they (the Buddhists) are by no means the plastic substance which such a description would suggest – capable of being molded into any form or retaining permanently any casual impression – but rather an yielding fluid which adopts its shape to that of the vessel into which it may happen to be poured, without any change in its quality or any modification of its character.'

The nature of the assault on Sinhala-Buddhism and the ingenious ways in which the Buddhists tackled and overcame the threat are graphically described by Prof.P.V.J.Jayasekera in his book: Confrontations with Colonialism Vol:1 1796-1920 (Vijitha Yapa, 2017). Jayasekera uses the term 'Christian colonialism' for Portuguese and Dutch rule as both Christianity and colonialism as a politico-economic system went hand in hand. The agenda of the colonialists was to exercise political, economic and spiritual control over their subjects simultaneously. Indeed, the spiritual and the temporal reinforced each other.

The ideology of 'Christian colonialism' was rooted in the assertion of Pope Innocent IV in the 13 th.Century, that, as the Vicar of Christ, the Pope had the power not only over Christians but also over non-believers. Through a series of Papal Bulls and Inter Caeteras from 1455, the Portuguese and the Spanish were given the power to exercise temporal and spiritual control over believers and heathens the world over. They were authorized to 'vanquish, enslave, humiliate or subdue the non-believer in pursuance of the divine mission.'

In Sri Lanka, the Portuguese systematically destroyed Buddhist, Hindu and Islamic places of worship. Harsh laws were enacted to prevent the practice of indigenous religions. At that time, Lankan Buddhists believed that salvation could be reached through multiple paths and therefore allowed the Portuguese to engage in conversion. King Buvanekabau of Kotte (1458-1550) even invited missionaries, though he himself refused to convert.





But his grandson and successor, Dharmapala (aka Don Juan), converted in 1557. Put off by that, the Buddhists revolted. Thirty Bhikkus were martyred. There were at least ten popular revolts in 44 years. One of which was led by Edirille Rala (1594-1596) which the Portuguese described as the 'revolt of the Sinhalese nation'. Portuguese chronicler Queroz noted that a saintly monk 'Budavance' was behind the uprising in Sitavaka. Missionaries and churches were attacked. In 1630-1631, destruction of Portuguese properties was extensive. To put it down, the Portuguese stepped up destruction of places Buddhist and Hindu worship.

Interestingly, many of the rebel leaders like Edirille Rala, Kangara Arachchi and Nikapitiya Bandara were themselves converts! Many who converted for one reason of the other eventually revolted or relapsed to their old faith. This made the Portuguese (and later the Dutch) despair that conversion of a Sinhalese meant nothing really. Even 50 years after the establishment of Portuguese rule on the West coast, they were busy destroying Buddhist temples showing that missionary activity had not borne fruit. Disappointed with adult conversion, the Portuguese concentrated on children in the schools they set up.



The symbolic crowning of the Kotte King Don Juan Dharmapala by the King of Portugal after his convesion to Christianity.

Dutch Used Laws

The Dutch, who ruled Sri Lanka from 1658 to 1796 immediately after the Portuguese, were less violent but more legalistic in their proselytization. The Dutch used laws backed by a system of harsh punishments.. Baptism was needed to bequeath property. Marriages had to be registered in church. Many Buddhists had to convert on the death bed to bequeath their property to their heirs. A non-convert's evidence was not admissible in court.

Schools were established mainly for the purpose of conversion and school masters were made in-charge of adherence to Christian practice. The Governors of the Dutch provinces (Disawes) accompanied by Dutch pastors inspected schools four times a year with armed escorts. Those who neglected their duties were severely punished. Heavy fines and forced labor in chains for three months were the order of the day. On seeing that people were ignoring the Placcaats or orders, the Dutch in 1732 issued an order asking all village headman to eliminate Buddhist temples in their areas. To enforce it, the Dutch enhanced punishment to 2000 Rix dollars or chained labor for 25 years.

But despite the harshness of the punishments, defiance by the Buddhists continued both passively and violently. In 1646, Kottapitiya Appuhamy of Weligama Korale, rebelled. Monks and Silvatas (lay preachers) openly mocked Dutch pastors. The put up anti-Christian arguments written on Ola leaves on tree trunk so that people could read.

Monks and lay preachers from Galle and Matara were particularly active, which made the famous Goan Jesuit missionary Fr.Jacome Gonsalves say that the Buddhists of Galle and Matara were particularly attached to Buddhism. The southern rebels had the full support of the Kandyan monks also. A desperate Dutch Galle district Church Council wrote to Amsterdam in 1736 saying: 'The native has an aversion to Christianity and is attached to Heathenism.'

The Buddhists fought hard for the recovery of the Kelaniya Raja Maha Viharaya, which the Buddha had visited and which the Dutch occupied. The Dutch had used the temple's stones to build the Colombo Fort. In 1647, the Kandyan King Rajasinghe II (1629-1687) asked the Dutch to vacate the temple but he was ignored. Subsequently, King Wimaladharmasirya II (1687-1707) asked for permission to Buddhists to at least worship there. But the Dutch would not allow idolatry. The Dutch relented only 140 years later in 1780, when they decided that persecution would not work with the Sinhalese Buddhists.

(The painting at the top shows the Portuguese destroying a Buddhist temple in Sri Lanka: Picture credit goes to Prasanna Weerkkody)



    « Xem chương trước «      « Sách này có 1507 chương »       » Xem chương tiếp theo »
» Tải file Word về máy » - In chương sách này

_______________

MUA THỈNH KINH SÁCH PHẬT HỌC

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




Một trăm truyện tích nhân duyên (Trăm bài kinh Phật)


Vầng sáng từ phương Đông


Phật Giáo Yếu Lược


Sống thiền

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.



Donate


Quý vị đang truy cập từ IP 18.223.213.102 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Huệ Lộc 1959 Rộng Mở Tâm Hồn Bữu Phước Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Minh Pháp Tự Rộng Mở Tâm Hồn minh hung thich Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Johny Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn Giác Quý Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Chanhniem Forever Rộng Mở Tâm Hồn NGUYỄN TRỌNG TÀI Rộng Mở Tâm Hồn KỲ Rộng Mở Tâm Hồn Dương Ngọc Cường Rộng Mở Tâm Hồn Mr. Device Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Nguyên Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn T TH Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến ... ...

Việt Nam (29 lượt xem) - ... ...