Sự nguy hại của nóng giận còn hơn cả lửa dữ. Kinh Lời dạy cuối cùng
Sự toàn thiện không thể đạt đến, nhưng nếu hướng theo sự toàn thiện, ta sẽ có được sự tuyệt vời. (Perfection is not attainable, but if we chase perfection we can catch excellence.)Vince Lombardi
Ta như thầy thuốc, biết bệnh cho thuốc. Người bệnh chịu uống thuốc ấy hay không, chẳng phải lỗi thầy thuốc. Lại cũng như người khéo chỉ đường, chỉ cho mọi người con đường tốt. Nghe rồi mà chẳng đi theo, thật chẳng phải lỗi người chỉ đường.Kinh Lời dạy cuối cùng
Khó khăn thách thức làm cho cuộc sống trở nên thú vị và chính sự vượt qua thách thức mới làm cho cuộc sống có ý nghĩa. (Challenges are what make life interesting and overcoming them is what makes life meaningful. )Joshua J. Marine
Tôi phản đối bạo lực vì ngay cả khi nó có vẻ như điều tốt đẹp thì đó cũng chỉ là tạm thời, nhưng tội ác nó tạo ra thì tồn tại mãi mãi. (I object to violence because when it appears to do good, the good is only temporary; the evil it does is permanent.)Mahatma Gandhi
Mục đích chính của chúng ta trong cuộc đời này là giúp đỡ người khác. Và nếu bạn không thể giúp đỡ người khác thì ít nhất cũng đừng làm họ tổn thương. (Our prime purpose in this life is to help others. And if you can't help them, at least don't hurt them.)Đức Đạt-lai Lạt-ma XIV
Đừng cư xử với người khác tương ứng với sự xấu xa của họ, mà hãy cư xử tương ứng với sự tốt đẹp của bạn. (Don't treat people as bad as they are, treat them as good as you are.)Khuyết danh
Người ngu nghĩ mình ngu, nhờ vậy thành có trí. Người ngu tưởng có trí, thật xứng gọi chí ngu.Kinh Pháp cú (Kệ số 63)
Mạng sống quý giá này có thể chấm dứt bất kỳ lúc nào, nhưng điều kỳ lạ là hầu hết chúng ta đều không thường xuyên nhớ đến điều đó!Tủ sách Rộng Mở Tâm Hồn
Nên biết rằng tâm nóng giận còn hơn cả lửa dữ, phải thường phòng hộ không để cho nhập vào. Giặc cướp công đức không gì hơn tâm nóng giận.Kinh Lời dạy cuối cùng

Trang chủ »» Danh mục »» TỦ SÁCH RỘNG MỞ TÂM HỒN »» A Survey of the Paths of Tibetan Buddhism »» Different Explanations of Selflessness »»

A Survey of the Paths of Tibetan Buddhism
»» Different Explanations of Selflessness

Donate

(Lượt xem: 8.290)
Xem trong Thư phòng    Xem định dạng khác    Xem Mục lục  Vietnamese || Đối chiếu song ngữ


       

Tổng quan về các pháp môn trong Phật giáo Tây Tạng - Những giảng giải khác nhau về vô ngã

Font chữ:

From a philosophical point of view, the criterion for distinguishing a school as Buddhist is whether or not it accepts the four seals: that all composite phenomena are impermanent by nature, contaminated phenomena are of the nature of suffering, all phenomena are empty and selfless and nirvana alone is peace. Any system accepting these seals is philosophically a Buddhist school of thought. In the great vehicle schools of thought, selflessness is explained more profoundly, at a deeper level.

Now, let me explain the difference between selflessness as explained in the second turning of the wheel and that explained in the first.

Let us examine our own experience, how we relate to things. For example, when I use this rosary here, I feel it is mine and I have attachment to it. If you examine the attachment you feel for your own possessions, you find there are different levels of attachment. One is the feeling that there is a self-sufficient person existing as a separate entity independent of your own body and mind, which feels that this rosary is 'mine'.

When you are able, through meditation, to perceive the absence of such a self-sufficient person, existing in isolation from your own body and mind, you are able to reduce the strong attachment you feel towards your possessions. But you may also feel that there are still some subtle levels of attachment. Although you may not feel a subjective attachment from your own side in relation to the person, because of the rosary's beautiful appearance, its beautiful colour and so forth, you feel a certain level of attachment to it that a certain objective entity exists out there. So, in the second turning of the wheel, the Buddha taught that selflessness is not confined to the person alone, but that it applies to all phenomena. When you realize this, you will be able to overcome all forms of attachment and delusion.

Just as Chandakirti said in his Supplement to Nagarjuna’s Treatise on the Middle Way', the selflessness explained in the lower schools of tenets, which confine their explanation of selflessness only to the person, is not a complete form of selflessness. Even if you realize that selflessness, you will still have subtle levels of clinging and attachment to external objects, like your possessions and so forth.

Although the view of selflessness is common to all Buddhist schools of thought, there are differences of presentation. That of the higher schools is more profound in comparison with that of the lower schools of thought. One reason is that even though you may have realized the selflessness of persons, as described by the lower schools, in terms of a person not being a self-sufficient or substantially existent entity, you may still cling to a certain misconception of self, apprehending the person as inherently, independently or truly existent.

As realization of the selflessness of persons becomes increasingly subtle, you realize that the person lacks any form of independent nature or inherent existence. Then there is no way you can apprehend a self-sufficient person. Therefore, the presentation of selflessness in the higher schools is much deeper and more profound than that of the lower schools.

The way the higher schools explain selflessness is not only more powerful in counteracting the misconception of the true existence of persons and phenomena, but also does not contradict phenomena's conventional reality. Phenomena do exist on a conventional basis, and the realization of emptiness does not affect this.

The Buddha's different presentations of selflessness should be viewed in order as providing background for the Buddhist view of dependent arising. When Buddhists speak of dependent arising, they do so in terms of afflictive phenomena which are causes of suffering, whose consequences are suffering. This is explained in terms of 'the twelve links of dependent arising', which comprise those factors completed within one cycle of rebirth within the cycle of existence. Therefore, dependent arising is at the root of the Buddhist view.

If you do not understand selflessness in terms of dependent arising, you will not understand selflessness completely. People's mental faculties are different. For some, when it is explained that all phenomena are empty of inherent existence, it may seem that nothing exists at all. Such an understanding is very dangerous and harmful, because it can cause you to fall into the extreme of nihilism. Therefore, Buddha taught selflessness roughly for persons with such mental faculties. For practitioners of higher faculties, he taught selflessness on a subtler level. Still, no matter how subtle the realization of emptiness may be, it does not harm their conviction in phenomena's conventional existence.

So, your understanding of emptiness should complement your understanding of dependent arising, and that understanding of emptiness should further reaffirm your conviction in the law of cause and effect.

If you were to analyze the higher schools' presentation from the viewpoint of the lower schools, you should find no contradiction or logical inconsistencies in them. Whereas, if you were to consider the lower schools' presentation from the viewpoint of the higher schools, you would find many logical inconsistencies.

    « Xem chương trước «      « Sách này có 14 chương »       » Xem chương tiếp theo »
» Tải file Word về máy » - In chương sách này

_______________

TỪ ĐIỂN HỮU ÍCH CHO NGƯỜI HỌC TIẾNG ANH

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
1200 trang - 54.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
1200 trang - 45.99 USD



BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
728 trang - 29.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
728 trang - 22.99 USD

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.



Donate


Quý vị đang truy cập từ IP 3.141.12.30 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Huệ Lộc 1959 Rộng Mở Tâm Hồn Bữu Phước Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Minh Pháp Tự Rộng Mở Tâm Hồn minh hung thich Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Johny Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn Giác Quý Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Chanhniem Forever Rộng Mở Tâm Hồn NGUYỄN TRỌNG TÀI Rộng Mở Tâm Hồn KỲ Rộng Mở Tâm Hồn Dương Ngọc Cường Rộng Mở Tâm Hồn Mr. Device Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Nguyên Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn T TH Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến ... ...

Việt Nam (251 lượt xem) - Hoa Kỳ (16 lượt xem) - Senegal (13 lượt xem) - Saudi Arabia (3 lượt xem) - Đức quốc (3 lượt xem) - Nga (2 lượt xem) - Hungary (1 lượt xem) - ... ...