Người nhiều lòng tham giống như cầm đuốc đi ngược gió, thế nào cũng bị lửa táp vào tay. Kinh Bốn mươi hai chương
Cỏ làm hại ruộng vườn, sân làm hại người đời. Bố thí người ly sân, do vậy được quả lớn.Kinh Pháp Cú (Kệ số 357)
Người trí dù khoảnh khắc kề cận bậc hiền minh, cũng hiểu ngay lý pháp, như lưỡi nếm vị canh.Kinh Pháp Cú - Kệ số 65
Dầu giữa bãi chiến trường, thắng ngàn ngàn quân địch, không bằng tự thắng mình, thật chiến thắng tối thượng.Kinh Pháp cú (Kệ số 103)
Ai bác bỏ đời sau, không ác nào không làm.Kinh Pháp cú (Kệ số 176)
Ví như người mù sờ voi, tuy họ mô tả đúng thật như chỗ sờ biết, nhưng ta thật không thể nhờ đó mà biết rõ hình thể con voi.Kinh Đại Bát Niết-bàn
Người hiền lìa bỏ không bàn đến những điều tham dục.Kẻ trí không còn niệm mừng lo, nên chẳng bị lay động vì sự khổ hay vui.Kinh Pháp cú (Kệ số 83)
Của cải và sắc dục đến mà người chẳng chịu buông bỏ, cũng tỷ như lưỡi dao có dính chút mật, chẳng đủ thành bữa ăn ngon, trẻ con liếm vào phải chịu cái họa đứt lưỡi.Kinh Bốn mươi hai chương
Xưa, vị lai, và nay, đâu có sự kiện này: Người hoàn toàn bị chê,người trọn vẹn được khen.Kinh Pháp cú (Kệ số 228)
Mặc áo cà sa mà không rời bỏ cấu uế, không thành thật khắc kỷ, thà chẳng mặc còn hơn.Kinh Pháp cú (Kệ số 9)

Trang chủ »» Kinh Bắc truyền »» Phật Quả Viên Ngộ Thiền Sư Bích Nham Lục [佛果圜悟禪師碧巖錄] »» Bản Việt dịch quyển số 2 »»

Phật Quả Viên Ngộ Thiền Sư Bích Nham Lục [佛果圜悟禪師碧巖錄] »» Bản Việt dịch quyển số 2


» Tải tất cả bản dịch (file RTF) » Việt dịch (1) » Việt dịch (2) » Hán văn » Phiên âm Hán Việt » Càn Long (PDF, 0.95 MB)

Chọn dữ liệu để xem đối chiếu song song:

The Blue Cliff Record

Kinh này có 10 quyển, bấm chọn số quyển sau đây để xem:    1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |

Translated by: Source: http://fodian.net/world/

Đại Tạng Kinh Việt Nam

Font chữ:

Case 11: Obaku's "Drinkers of Lees"
Obaku, instructing the assembly, said,
"You are all drinkers of lees. If you continue to go on your Way like this,
where will the 'Today' [The world of nirvana] be? Do you know that in
this great empire of Tang there is no Zen master?"
Now a monk came forward and said,
"What would you say to the fact that in various places there are people who
accept students and direct their assemblies?"
Obaku said,
"I don't say that there is no Zen; I only say that there is no master."
Hekiganroku - Case 12: Tozan's "Three Pounds of hemp" [1]
A monk asked Tozan,
"What is Buddha?"
Tozan said,
"Three pounds of hemp." [2]
[1]: cf. case 18 of the Mumonkan
[2]: In Japanese: masagin
Case 13: Haryo's "Silver Bowl" [1]
A monk asked Haryo, "What is the Deva Sect?"
Haryo said, "Heaping up snow in a silver bowl."
[1]: Cf. Case 22/a in the Miscellaneous Koans.
Case 14: Unmon's "Preaching Fittingly"
A monk asked Unmon,
"What is the teaching of the whole lifetime of Shakyamuni?"
Unmon said,
"Preaching one thing." [In Japanese: Tai-issetsu.]
Hekiganroku - Case 15: Unmon's "Preaching in the Reverse"
A monk asked Unmon,
"What is it that's not the function of the mind in me nor a thing before me?"
Unmon said,
"Preaching in the reverse." [1]
[1]: In Japanese: Toissetsu
Case 16: Kyosei and "Picking and Pecking"
A monk asked Kyosei,
"I, your student, am picking from inside the shell.
I beg you, Master, please peck from outside."
Kyosei said, "But will you be alive or not?"
The monk said, "If I were not alive, people would all laugh."
Kyosei said, "You fool in the weeds!"
Case 17: Kyorin's "Sitting for a Long Time"
A monk asked Kyorin,
"What is the meaning of the Patriarch's coming from the West?"
Kyorin said,
"I am tired from sitting for a long time."
Hekiganroku - Case 18: The National Teacher's Gravestone
Emperor Shukuso [1] asked Chu, the national teacher,
"What would you wish me to do after a hundred years ?" [2]
The national teacher said,
"Make a seamless gravestone [3] for this old monk."
The emperor said,
"I should like to ask you, master, for a design."
The national teacher remained silent for a long time. Then he said,
"Did you understand?"
The emperor said,
"I didn't understand anything."
The national teacher said,
"I have a Dharma successor, my disciple Tangen, who is well versed with
this matter. Let him come to you and ask him about it."
After the national teacher passed away, the emperor called Tangen and asked
him about the meaning of this. Tangen responded:
"The south of the river, north of the lake:
(Setcho commented, "The single hand does not sound without reason.")
In between there's gold, which fills the whole land.
(Setcho commented, "A staff, hewn freshly from the mountain forest.")
Under the shadowless tree all people are in one boat;
(Setcho added, "The sea is peaceful, the river clear.")
In the crystal palace there is no one who knows.
(Setcho commented, "The speech is finished.")"
[1] historically speaking it was Emperor Daiso the oldest son and successor
of Shukuso.
[2] after your death
[3] an egg-formed gravestone which is made out of a single piece of stone.
It was often made for deceased monks.
Hekiganroku - Case 19: Gutei's One Finger [1]
Whatever he was asked about Buddhism, Master Gutei simply stuck up one finger.
[1]: see case 3 of the Mumonkan
Case 20: Suibi and the Chin Rest
Ryuge asked Suibi,
"What is the meaning of the Patriarch's coming from the west?"
Suibi said,
"Bring me a chin rest."
Ryuge brought one and gave it to him. Suibi took it and hit him.
Ryuge said,
"You may hit me as you like. After all there is no meaning to the
Patriarch's coming from the west."
Ryuge also asked Rinzai,
"What is the meaning of the Patriarch's coming from the west?"
Rinzai said,
"Bring me a sitting cushion."
Ryuge got one and gave it to Rinzai. Rinzai took it and hit him. Ryuge said,
"You may hit me as you like. After all there is no meaning to the
Patriarch's coming from the west."
[1] Literally: "Zen board" i.e. a narrow board used so as to let one sleep in
the sitting posture.

    « Xem quyển trước «      « Kinh này có tổng cộng 10 quyển »       » Xem quyển tiếp theo »

Tải về dạng file RTF

_______________

MUA THỈNH KINH SÁCH PHẬT HỌC

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




Tự lực và tha lực trong Phật giáo


Ba điểm tinh yếu trên đường tu tập


Tổng quan kinh Đại Bát Niết-bàn


Cẩm nang phóng sinh

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.





Quý vị đang truy cập từ IP 18.223.185.138 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập