Khó thay được làm người, khó thay được sống còn. Khó thay nghe diệu pháp, khó thay Phật ra đời!Kinh Pháp Cú (Kệ số 182)
Như bông hoa tươi đẹp, có sắc lại thêm hương; cũng vậy, lời khéo nói, có làm, có kết quả.Kinh Pháp cú (Kệ số 52)
Ta như thầy thuốc, biết bệnh cho thuốc. Người bệnh chịu uống thuốc ấy hay không, chẳng phải lỗi thầy thuốc. Lại cũng như người khéo chỉ đường, chỉ cho mọi người con đường tốt. Nghe rồi mà chẳng đi theo, thật chẳng phải lỗi người chỉ đường.Kinh Lời dạy cuối cùng
Người duy nhất mà bạn nên cố gắng vượt qua chính là bản thân bạn của ngày hôm qua. (The only person you should try to be better than is the person you were yesterday.)Khuyết danh
Nụ cười biểu lộ niềm vui, và niềm vui là dấu hiệu tồn tại tích cực của cuộc sống.Tủ sách Rộng Mở Tâm Hồn
Nếu bạn không thích một sự việc, hãy thay đổi nó; nếu không thể thay đổi sự việc, hãy thay đổi cách nghĩ của bạn về nó. (If you don’t like something change it; if you can’t change it, change the way you think about it. )Mary Engelbreit
Bất lương không phải là tin hay không tin, mà bất lương là khi một người xác nhận rằng họ tin vào một điều mà thực sự họ không hề tin. (Infidelity does not consist in believing, or in disbelieving, it consists in professing to believe what he does not believe.)Thomas Paine
Những căng thẳng luôn có trong cuộc sống, nhưng chính bạn là người quyết định có để những điều ấy ảnh hưởng đến bạn hay không. (There's going to be stress in life, but it's your choice whether you let it affect you or not.)Valerie Bertinelli
Không nên nhìn lỗi người, người làm hay không làm.Nên nhìn tự chính mình, có làm hay không làm.Kinh Pháp cú (Kệ số 50)
Không có sự việc nào tự thân nó được xem là tốt hay xấu, nhưng chính tâm ý ta quyết định điều đó. (There is nothing either good or bad but thinking makes it so.)William Shakespeare

Trang chủ »» Danh mục »» TỦ SÁCH RỘNG MỞ TÂM HỒN »» none »» QUESTIONS & ANSWERS (On Children’s Courses) »»

none
»» QUESTIONS & ANSWERS (On Children’s Courses)

Donate

(Lượt xem: 8.292)
Xem trong Thư phòng    Xem định dạng khác    Xem Mục lục  Vietnamese || Đối chiếu song ngữ


       

Vì lợi ích của nhiều người - Cuộc họp hằng năm tại Dhamma Giri, Ấn Độ, ngày 8 tháng 1 năm 1998

Font chữ:

ANNUAL MEETING: Dhamma Giri, India January 8, 1998

Questioner: What are the guidelines regarding teaching sīla and the origins of the technique, while teaching Anapana in schools in the West? For example introducing Buddha without the school system’s thinking of it as a religion.

Goenkaji: Well, first this person who is teaching must be fully convinced that this is not a religion. Buddha was not a religious teacher, he was not the founder of a religion. Buddha taught a way of life. If you are fully convinced of this, you can convince others. When you talk of the law of gravity you have to use the name of Newton. But you do not become a member of Newton’s sect. You must first understand what you are teaching, then it becomes very easy to explain it to people—whether children or adults.

And what about sīla?

Well, you must explain sīla to them. Sīla is important. There is nothing wrong in this. §

Should the junior assistant teachers be responsible for conducting the mettā sessions at 9 p.m. with the servers in the same way as the AT conducts these sessions on a 10-day course?

No. How did that start? That is not a part of the children’s course. I have been getting information from many places that when we name somebody a junior assistant teacher the word "junior" gets lost, and the word "assistant" is also lost. They think, "Now I am a teacher, I must get all the respect and status that a teacher gets. I must have a high seat to sit on. I can now give mettā. Let all sit before me." That is why we will now change this name of junior assistant teacher to children’s course teacher.

In some cases this person may have only taken one or two courses. Sometimes I make such a person a children’s course teacher because this person is capable of handling children.

But such a person does not know anything about the details of Vipassana. Then they start behaving as if they are a big teacher and can give mettā in the evening. Was there any mettā session in the children’s course that we taught? No, there was not. It should not be done. I think you all must inform your children’s course teachers: Don’t act like an assistant teacher—you are a children’s course teacher. You should only do whatever is asked of you, never do more. §

How can children be encouraged to practise at home if their families do not meditate? Can they attend Vipassana group sittings?

The Vipassana adult group sitting? No. A child should never be brought to the adult group sitting. During the one-hour group sitting the child will get bored within 10 or 15 minutes. Then what will he or she do? The child will develop aversion towards meditation. No. A child should never be brought. If there is a group sitting for children only, then it is all right. That will be only for 10 or 15 minutes, or a maximum of 20 minutes. §

Should the Dhamma seat be used by the children’s course teacher at a centre?

Why would a children’s course teacher want to sit on the high seat where the assistant teacher sits to give a course, or where a teacher sits? That madness should be taken away. Sit on a cushion, or at most, a low chauki, that’s all. Don’t allow these children’s course teachers to sit on the Dhamma seat and start giving guidance. Everyone must understand, "This is my duty, and I am doing this duty to help others, not to increase my ego or pride." Otherwise one is not fit even to give children’s courses. §

Concluding Message on Children’s Courses

These children’s courses are very important because this is the time when you can give them proper guidance to help them live a good Dhamma life. One thing should be very clear in the mind of the children’s course teachers: We are not at all interested in converting somebody from one organized religion to another. We are, of course, against any kind of sectarian grouping because that is so harmful to society. This is very evident.

We are giving a seed that helps you to understand that instead of living a life of sectarianism, well look, you can live a life of Dhamma which is so pure. Living a life of morality, a life where you control your mind, a life where you purify your mind— nobody can object to that.

So whoever is teaching must be fully convinced that what they teach will not convert people to any religion. The most unwholesome action of any Vipassana teacher, either junior or senior, would be to try to bring people to a particular sect. That would mean that we have totally lost our goal. Our aim is to take people out of communalism, sectarianism, all the narrow-mindedness where people start fighting with one another—take them out of that and give them this broad truth of Dhamma which is for everybody, which is universal.

If the one who is teaching does not understand this, then this person should not start teaching. Take more courses, come and discuss with me, with other senior teachers, and get rid of this wrong view.

Your thinking should be, "I am here to help people so that they live a better life, good for them, good for the society." Then you can easily answer any question that comes from their parents or teachers. However, it is important to mention Buddha because in Dhamma gratitude is an important aspect of development.

We give the seed of pure Dhamma to these boys and girls and after 15 or 20 years the new generation that comes up will have responsibility towards their family, towards society, the country, the world, towards humanity. They should grow up to be ideal human beings. This is our only aim.

If one who is teaching is very firm and is convinced that what he or she is teaching is perfectly good for everyone, then it becomes easy to explain to others. If one is not sure whether the whole mission is to convert people to Buddhism or something else, then better not be a teacher. Don’t take that responsibility.

People practise yoga āsanas or prānāyāma; this does not mean they get converted to this religion or that religion. They are practising it to be healthy. Now here is a technique which helps one to live a healthy mental life. It is a mental exercise to make the mind healthy.

This should be very clear to everybody. See that more and more children’s courses are given, and more and more children get the seed of Dhamma, so that the next generation grows up to be an ideal generation. This is going to happen.

You should feel very fortunate that you are able to take part in this mission and develop your own pāramīs. The Dhamma is bound to spread whether or not we join. Join in this good cause, which is good for others and for oneself. May there be more and more children’s courses. May the next generation grow up an ideal generation around the whole world.

Bhavatu sabba mangalam

    « Xem chương trước «      « Sách này có 40 chương »       » Xem chương tiếp theo »
» Tải file Word về máy » - In chương sách này

_______________

MUA THỈNH KINH SÁCH PHẬT HỌC

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




Những Đêm Mưa


Hoa nhẫn nhục


Các vị đại sư tái sinh Tây Tạng


Đường Không Biên Giới

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.



Donate


Quý vị đang truy cập từ IP 3.148.105.127 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Huệ Lộc 1959 Rộng Mở Tâm Hồn Bữu Phước Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Minh Pháp Tự Rộng Mở Tâm Hồn minh hung thich Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Johny Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn Giác Quý Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Chanhniem Forever Rộng Mở Tâm Hồn NGUYỄN TRỌNG TÀI Rộng Mở Tâm Hồn KỲ Rộng Mở Tâm Hồn Dương Ngọc Cường Rộng Mở Tâm Hồn Mr. Device Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Nguyên Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn T TH Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến ... ...

Việt Nam (161 lượt xem) - Senegal (13 lượt xem) - Hoa Kỳ (12 lượt xem) - ... ...