Kẻ bi quan than phiền về hướng gió, người lạc quan chờ đợi gió đổi chiều, còn người thực tế thì điều chỉnh cánh buồm. (The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.)William Arthur Ward
Nhẫn nhục có nhiều sức mạnh vì chẳng mang lòng hung dữ, lại thêm được an lành, khỏe mạnh.Kinh Bốn mươi hai chương
Nhiệm vụ của con người chúng ta là phải tự giải thoát chính mình bằng cách mở rộng tình thương đến với muôn loài cũng như toàn bộ thiên nhiên tươi đẹp.
(Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.)Albert Einstein
Trong sự tu tập nhẫn nhục, kẻ oán thù là người thầy tốt nhất của ta. (In the practice of tolerance, one's enemy is the best teacher.)Đức Đạt-lai Lạt-ma XIV
Con người sinh ra trần trụi và chết đi cũng không mang theo được gì. Tất cả những giá trị chân thật mà chúng ta có thể có được luôn nằm ngay trong cách mà chúng ta sử dụng thời gian của đời mình.Tủ sách Rộng Mở Tâm Hồn
Khi thời gian qua đi, bạn sẽ hối tiếc về những gì chưa làm hơn là những gì đã làm.Sưu tầm
Để có đôi mắt đẹp, hãy chọn nhìn những điều tốt đẹp ở người khác; để có đôi môi đẹp, hãy nói ra toàn những lời tử tế, và để vững vàng trong cuộc sống, hãy bước đi với ý thức rằng bạn không bao giờ cô độc.
(For beautiful eyes, look for the good in others; for beautiful lips, speak only words of kindness; and for poise, walk with the knowledge that you are never alone.)Audrey Hepburn
Trong cuộc sống, điều quan trọng không phải bạn đang ở hoàn cảnh nào mà là bạn đang hướng đến mục đích gì.
(The great thing in this world is not so much where you stand as in what direction you are moving. )Oliver Wendell Holmes
Điều khác biệt giữa sự ngu ngốc và thiên tài là: thiên tài vẫn luôn có giới hạn còn sự ngu ngốc thì không.
(The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.)Albert Einstein
Nghệ thuật sống chân chính là ý thức được giá trị quý báu của đời sống trong từng khoảnh khắc tươi đẹp của cuộc đời.Tủ sách Rộng Mở Tâm Hồn
Trang chủ »»Danh mục »» Trang luyện nghe tiếng Anh trực tuyến »»
Đang nghe bài: The Expulsion of the Acadians »»
«« »» Đang nghe bài: The Expulsion of the Acadians
You are listening to the article: The Expulsion of the Acadians Listen and check your understanding by viewing the text.
» VIEW TEXT / HIDE TEXT « » VIEW TEXT / HIDE TEXT «
The history of the Americas, from their discovery by Columbus till the founding of modern nation states, has been the struggle among European powers for the largest and richest sections of the continents. In particular, England and France have struggled for control of most of North America. Many tragedies and disasters have marked this conflict, but few have been as heartrendering as the expulsion of the Acadians in 1755. Acadia refers to what are now the Maritime Provinces of Canada New Brunswick, Prince Edward Island and Nova Scotia. In 1605, a French expedition under De Monts and Champlain established an agricultural settlement at PortRoyal in present day Nova Scotia. Although PortRoyal and other colonies had very mixed success, there was a gradual increase of French settlement through the seventeenth century. By 1710, the French, or Acadian, population had reached 2,100. In 1710, PortRoyal fell to the English, and the Treaty of Utrecht in 1713 confirmed British ownership of Nova Scotia and New Brunswick. By this treaty, the Acadians, that is the Frenchspeaking inhabitants, were allowed to stay or leave the country as they pleased. The majority of inhabitants of Acadia were French and were still being influenced by agents from France and Quebec. This made their loyalty to Britain very doubtful in time of war. Governor Philipps attempted to get the Acadians to swear an oath of allegiance to King George of England. And Philipps was able in 1729 to get the French settlers to agree to a modified oath, with the understanding that they would not have to fight against the French and their Indian allies. The Acadians remained neutral during the fighting between Britain and France in 174445 in Nova Scotia. In 1749, the British established a new capital for Nova Scotia at Halifax, and began to bring in Englishspeaking settlers. Because of threats from the French and Indians, most of these settlers remained close to Halifax. British skirmishes with the French and Indians continued, and a new war between France and England was approaching. Governor Lawrence decided that it was time to settle the Acadian question. He ordered the Acadians either to take an unqualified oath of allegiance to England, or to face expulsion from the colony. At that time, in 1755, there were troops and ships from New England in the area, and it seemed like an opportune time to round up the Acadians and ship them out. When the Acadians refused to take the oath which might oblige them to fight against France, the British rounded up about 6,000 of the 8,000 Acadians, burned their homes, and shipped them away to the British colonies of Virginia, the Carolinas, and as far as the mouth of the Mississippi River. Several of the transport ships sank, drowning all on board, and the Acadians died from disease and hardship. Since the expulsion order did not come from London, it has been suggested that Governor Lawrence had personal reasons for the expulsion. He may have been greedy for the land and possessions confiscated from the Acadians. Others say that there was the genuine fear for the English position in North America, and that Lawrence was only protecting the interests of the colony. Acadians still live in Maritime Canada today. Almost 2,000 fled into the woods and eluded the roundup. Another 2,000 Acadians later returned from exile to take the oath of allegiance. Many stories were told of their sufferings. One tale relates how on the very day of his wedding, a bridegroom was seized by the British and transported from the colony. His bride wandered for many years through the American colonies trying to find him. At last, when she was old, she found him on his deathbed. The shock of finding him, and his death, soon caused her death. This is the story of Henry W. Longfellow's poem Evangeline.
Chú ý: Việc đăng nhập thường chỉ thực hiện một lần và hệ thống sẽ ghi nhớ thiết bị này, nhưng nếu đã đăng xuất thì lần truy cập tới quý vị phải đăng nhập trở lại. Quý vị vẫn có thể tiếp tục sử dụng trang này, nhưng hệ thống sẽ nhận biết quý vị như khách vãng lai.
Quý vị đang truy cập từ IP 3.133.146.237 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này. Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.
Ghi danh hoặc đăng nhập
Thành viên đang online: Phan Huy Triều Phạm Thiên Tam Thien Tam Pascal Bui Nguyễn Sĩ Long Tri Huynh caokiem hoangquycong Lãn Tử Ton That Nguyen ngtieudao Viên Hiếu Thành Chúc Huy Trương Quang Quý Lê Quốc Việt Du Miên Quang-Tu Vu phamthanh210 An Khang 63 Vạn Phúc zeus7777 Trương Ngọc Trân Diệu Tiến Nguyên Ngọc Trần Thị Huyền Thiện Diệu Nguyễn Văn Minh Diệu Âm Phúc Thành Thiền Khách nước Bui Tuyet Lan Xuân Thôn Nguyên Độ Thích Quảng Ba Pháp Tâm Dinhvinh1964 Yduongvan Trí Tuệ Từ Bi Tiến Mạnh Hoat Khong ... ...
Hoa Kỳ (166 lượt xem) - Việt Nam (105 lượt xem) - French Southern Territories (9 lượt xem) - Saudi Arabia (1 lượt xem) - Anh quốc (1 lượt xem) - Nga (1 lượt xem) - ... ...
Thành viên đăng nhập / Ghi danh thành viên mới
Gửi thông tin về Ban Điều Hành
Đăng xuất khỏi trang web Liên Phật Hội
Chú ý: Việc đăng nhập thường chỉ thực hiện một lần và hệ thống sẽ ghi nhớ thiết bị này, nhưng nếu đã đăng xuất thì lần truy cập tới quý vị phải đăng nhập trở lại. Quý vị vẫn có thể tiếp tục sử dụng trang này, nhưng hệ thống sẽ nhận biết quý vị như khách vãng lai.