Nếu muốn người khác được hạnh phúc, hãy thực tập từ bi. Nếu muốn chính mình được hạnh phúc, hãy thực tập từ bi.Đức Đạt-lai Lạt-ma XIV
Giặc phiền não thường luôn rình rập giết hại người, độc hại hơn kẻ oán thù. Sao còn ham ngủ mà chẳng chịu tỉnh thức?Kinh Lời dạy cuối cùng
Cơ học lượng tử cho biết rằng không một đối tượng quan sát nào không chịu ảnh hưởng bởi người quan sát. Từ góc độ khoa học, điều này hàm chứa một tri kiến lớn lao và có tác động mạnh mẽ. Nó có nghĩa là mỗi người luôn nhận thức một chân lý khác biệt, bởi mỗi người tự tạo ra những gì họ nhận thức. (Quantum physics tells us that nothing that is observed is unaffected by the observer. That statement, from science, holds an enormous and powerful insight. It means that everyone sees a different truth, because everyone is creating what they see.)Neale Donald Walsch
Bậc trí bảo vệ thân, bảo vệ luôn lời nói, bảo vệ cả tâm tư, ba nghiệp khéo bảo vệ.Kinh Pháp Cú (Kệ số 234)
Tôi chưa bao giờ học hỏi được gì từ một người luôn đồng ý với tôi. (I never learned from a man who agreed with me. )Dudley Field Malone
Vui thay, chúng ta sống, Không hận, giữa hận thù! Giữa những người thù hận, Ta sống, không hận thù!Kinh Pháp Cú (Kệ số 197)
Cách tốt nhất để tiêu diệt một kẻ thù là làm cho kẻ ấy trở thành một người bạn. (The best way to destroy an enemy is to make him a friend.)Abraham Lincoln
Khó thay được làm người, khó thay được sống còn. Khó thay nghe diệu pháp, khó thay Phật ra đời!Kinh Pháp Cú (Kệ số 182)
Người ta trói buộc với vợ con, nhà cửa còn hơn cả sự giam cầm nơi lao ngục. Lao ngục còn có hạn kỳ được thả ra, vợ con chẳng thể có lấy một chốc lát xa lìa.Kinh Bốn mươi hai chương
Mỗi ngày, hãy mang đến niềm vui cho ít nhất một người. Nếu không thể làm một điều tốt đẹp, hãy nói một lời tử tế. Nếu không nói được một lời tử tế, hãy nghĩ đến một việc tốt lành. (Try to make at least one person happy every day. If you cannot do a kind deed, speak a kind word. If you cannot speak a kind word, think a kind thought.)Lawrence G. Lovasik

Trang chủ »» Danh mục »» TỦ SÁCH RỘNG MỞ TÂM HỒN »» Open Heart, Clear Mind »» Part V: The path to enlightenment - 1. The Four Noble Truths »»

Open Heart, Clear Mind
»» Part V: The path to enlightenment - 1. The Four Noble Truths

Donate

(Lượt xem: 7.816)
Xem trong Thư phòng    Xem định dạng khác    Xem Mục lục  Vietnamese || Đối chiếu song ngữ


       


Rộng mở tâm hồn và phát triển trí tuệ - Phần V: Con đường hướng đến giác ngộ - 1. Tứ Thánh Đế

Font chữ:

Teachings of the realized beings

The message of the Buddha is a message of joy. He found a treasure and he wants us to follow the path that leads us to the treasure. He tells man that he is in deep darkness, but he also tells him that there is a path that leads to light. He wants us to arise from a life of dreams into a higher life where man laves and does not hate, where man helps and does not hurt. His appeal is universal, because he appeals to reason and to the universal in us all: “It is you who must make the effort. The Great of the past only show the way.” He achieved a superior harmony of vision and wisdom by placing spiritual truth to the crucial test of experience; and only experience can satisfy the mind of modern man. He wants us to watch and be awake, and he wants us to seek and to find.
- Juan Mascano, Spanish academic and educator, lecturer at Cambridge University

The first teaching given by the Buddha described his realization in terms of four facts about existence, known as the Four Noble Truths. These four truths are:

(1) We undergo undesirable experiences (the truth of suffering). These unsatisfactory experiences are to be identified.

(2) These experiences have causes: ignorance and disturbing attitudes (the truth of the cause). These causes are to be abandoned.

(3) There exists a peaceful situation in which all these undesirable experiences and their causes have been eliminated (the truth of cessation). The cessation of each disturbing attitude is to be actualized.

(4) There’s a path which will lead us to this state of peace (the truth of the path). The path is to be practiced.

Identifying undesirable conditions

Translating the first fact as “the truth of suffering” can be misleading, for the term “suffering” connotes great pain. Thus when we hear that the Buddha said life was suffering, we wonder what he was talking about, for most of us don’t experience extreme misery most of the time. Actually, the Pail and Sanskrit term dukha connotes that things aren’t completely right in our lives. Something is amiss; there are unsatisfactory conditions in our existence.

Most of us would agree with this. We know from our own experience that when we talk to people, be they rich or poor, leaders or followers, for more than five minutes, they’ll inevitably start to tell us about problems in their lives. Everybody has some difficulty, something that isn’t going well in his or her life.

We experience unsatisfactory situations: we don’t get what we want, or we get what we don’t want. While we have to work hard to obtain what we like, what we don’t like comes effortlessly, without our having to ask or work for it! Even when we get things we desire, they don’t last forever. Our possessions break or go out of style. We can’t always be with the people we love. Eventually our most cherished relationships end, either through separation or death.

Besides these problems, there is the basic situation of being born, getting sick, growing old and dying. The very nature of our bodies is that they become sick: who can we point to who has never been sick? Also, without choice, we grow old. From the time we’re born we are aging. There’s no way to stop time, nor can face-lifts or body building prevent the natural process of growing old. The only thing we can say will definitely happen to us in our life is that we will die, for no one can avoid death.

None of these situations is particularly appealing, is it? We try to make our lives fantastic and exciting in superficial ways: we create shopping malls, Disneyland, the Miss Universe contest, company banquets, family reunions and so on. Nevertheless, when we’re honest with ourselves, we have to admit our situation isn’t one hundred percent okay. We continually feel something is missing, and we search for more and better.

The Buddha didn’t describe these problems and difficulties in order to make us depressed. They exist whether or not we think about them. However, by recognizing the unsatisfactory nature of our experience, we can then work to change it. The Buddha discussed suffering to motivate us to change our unsatisfactory experiences. The Buddha likened our present condition to that of a person suffering from a severe illness. Pretending there’s no illness doesn’t make the disease go away. That person must first admit she’s sick and seek a doctor’s advice. Then she can be cured by taking medicine. The same is true in life. Although initially we may not want to think about our unsatisfactory situation, doing so propels us to seek solutions. In addition, we may feel relieved by being honest with ourselves. Seeing that we can make things better, we become encouraged and invigorated.

Causes to be abandoned

To change the situation, we must eliminate its causes: disturbing attitudes such as ignorance, anger and attachment. When these arise in our minds, we’re unhappy, and we act in ways that make others unhappy. These actions create the causes for ourselves to experience unpleasant situations now and in the future.

Disturbing attitudes can be eliminated, for they rest on the foundation of ignorance. If we follow the path of ethical conduct, concentration and wisdom, we’ll be able to eliminate the disturbing attitudes and their unpleasant results once and for all. Having done so, we’ll be free to abide in a state of peace and bliss. This path has been seen as true by the noble ones who have actualized it in their own mindstreams, and the resulting blissful freedom is their own experience.

The cessation of problems is peace

The state of peace, in which the disturbing attitudes, actions and the problems they generate cease, is called liberation or nirvana. The person who has attained this is called an arhat. If we go even further and purify all subtle obscurations and develop all our qualities, then we’ll attain enlightenment, the state of a Buddha.

Some people ask, “Isn’t nirvana boring? Don’t we need suffering to know what happiness is?” The answer is no. Boredom is a function of ignorance and attachment, and since these have been eliminated when we attain liberation, we no longer get bored. Also, we have experienced suffering already; we don’t need to continue to have it in order to recognize happiness.

In the state of nirvana, our minds are peaceful, concentrated and wise. People who have attained nirvana aren’t spaced-out and inactive. Rather, they possess great inner resources and radiate a sense of freedom and bliss.

The path to peace

How can we attain liberation and enlightenment? By following the path leading to those goals. There are many ways to explain this path. One is in terms of the noble eightfold path the practice of correct action, speech, livelihood, mindfulness, concentration, effort, view, and thought. To avoid making this book too long, the noble eightfold path isn’t explained in detail. There are many excellent books on this subject, some of which are listed at the end of this book.

The Four Noble Truths

1. The truth of undesirable experiences
2. The truth of the causes of these experiences: disturbing attitudes and karmic actions
3. The truth of cessation of undesirable experiences and their causes
4. The truth of the path to peace

Another way to describe the path is by speaking of three principal realizations: the determination to be free, the altruistic intention to attain enlightenment for the benefit of all beings, and the wisdom realizing reality.

These three are called realizations because as we familiarize ourselves with them, these deep understandings become part of us and transform our outlook on the world. We’ll discuss these three principal realizations in the next few chapters.

Two ways to explain the path to peace

According to the noble eightfold path:

Truth of the path to peace:

* Ethics:


+ 1. correct action
+ 2. correct speech
+ 3. correct livelihood

* Concentration:

+ 4. correct mindfulness
+ 5. correct concentration
+ 6. correct effort

* Wisdom:

+ 7. correct view
+ 8. correct thought

According to the three principal realizations:

Truth of the path to peace:


#1. the determination to be free (aspiration to have a peaceful death and a good rebirth; aspiration to attain liberation)
#2. the altruistic intention
#3. wisdom realizing emptiness

Note

* = the three higher trainings
+ = the noble eightfold path
# = the three principal realizations

    « Xem chương trước «      « Sách này có 28 chương »       » Xem chương tiếp theo »
» Tải file Word về máy » - In chương sách này

_______________

TỪ ĐIỂN HỮU ÍCH CHO NGƯỜI HỌC TIẾNG ANH

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
1200 trang - 54.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
1200 trang - 45.99 USD



BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
728 trang - 29.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
728 trang - 22.99 USD

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.



Donate


Quý vị đang truy cập từ IP 18.222.113.135 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Huệ Lộc 1959 Rộng Mở Tâm Hồn Bữu Phước Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Minh Pháp Tự Rộng Mở Tâm Hồn minh hung thich Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Johny Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn Giác Quý Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Chanhniem Forever Rộng Mở Tâm Hồn NGUYỄN TRỌNG TÀI Rộng Mở Tâm Hồn KỲ Rộng Mở Tâm Hồn Dương Ngọc Cường Rộng Mở Tâm Hồn Mr. Device Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Nguyên Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn T TH Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến ... ...

Việt Nam (249 lượt xem) - Hoa Kỳ (16 lượt xem) - Senegal (13 lượt xem) - Saudi Arabia (3 lượt xem) - Đức quốc (3 lượt xem) - Nga (1 lượt xem) - Hungary (1 lượt xem) - ... ...