Mỗi ngày, hãy mang đến niềm vui cho ít nhất một người. Nếu không thể làm một điều tốt đẹp, hãy nói một lời tử tế. Nếu không nói được một lời tử tế, hãy nghĩ đến một việc tốt lành. (Try to make at least one person happy every day. If you cannot do a kind deed, speak a kind word. If you cannot speak a kind word, think a kind thought.)Lawrence G. Lovasik
Điểm yếu nhất của chúng ta nằm ở sự bỏ cuộc. Phương cách chắc chắn nhất để đạt đến thành công là luôn cố gắng thêm một lần nữa [trước khi bỏ cuộc]. (Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time. )Thomas A. Edison
Phán đoán chính xác có được từ kinh nghiệm, nhưng kinh nghiệm thường có được từ phán đoán sai lầm. (Good judgment comes from experience, and often experience comes from bad judgment. )Rita Mae Brown
Việc người khác ca ngợi bạn quá hơn sự thật tự nó không gây hại, nhưng thường sẽ khiến cho bạn tự nghĩ về mình quá hơn sự thật, và đó là khi tai họa bắt đầu.Rộng Mở Tâm Hồn
Hãy đặt hết tâm ý vào ngay cả những việc làm nhỏ nhặt nhất của bạn. Đó là bí quyết để thành công. (Put your heart, mind, and soul into even your smallest acts. This is the secret of success.)Swami Sivananda
Người ta vì ái dục sinh ra lo nghĩ; vì lo nghĩ sinh ra sợ sệt. Nếu lìa khỏi ái dục thì còn chi phải lo, còn chi phải sợ?Kinh Bốn mươi hai chương
Con người chỉ mất ba năm để biết nói nhưng phải mất sáu mươi năm hoặc nhiều hơn để biết im lặng.Rộng Mở Tâm Hồn
Như đá tảng kiên cố, không gió nào lay động, cũng vậy, giữa khen chê, người trí không dao động.Kinh Pháp cú (Kệ số 81)
Thành công có nghĩa là đóng góp nhiều hơn cho cuộc đời so với những gì cuộc đời mang đến cho bạn. (To do more for the world than the world does for you, that is success. )Henry Ford
Hãy dang tay ra để thay đổi nhưng nhớ đừng làm vuột mất các giá trị mà bạn có.Đức Đạt-lai Lạt-ma XIV

Trang chủ »» Danh mục »» SÁCH ANH NGỮ HOẶC SONG NGỮ ANH-VIỆT »» An Interview with the Dalai Lama »» Emptiness: The Two Truths »»

An Interview with the Dalai Lama
»» Emptiness: The Two Truths

Donate

(Lượt xem: 9.146)
Xem trong Thư phòng    Xem định dạng khác    Xem Mục lục  Vietnamese || Đối chiếu song ngữ


       

Vầng sáng từ phương Đông - TÁNH KHÔNG: NHỊ ĐẾ

Font chữ:

Mike Austin: Can you explain why Buddhists believe the mind is obscured; why we have been beginninglessly ignorant?

Dalai Latma: There are different types of obscurations. In one way, there are two. The first is an obscuration of not knowing. The second is a case of misconceiving. If you ask from what an obscuration arises, it comes from the continuation of former moments of obscuration. If you seek another explanation, then there would have to be a first moment to obscuration. In this case there would be a contradiction with reasoning. As it says in Aryadeva’s Four Hundred, “Though there is no beginning to afflictive emotions, there is an end.” Because ignorant consciousnesses misconceive objects, there is an end to them. They can be stopped by right understanding, but since they are generated as continuations of former moments of that type of consciousness, there is no beginning to them.

Mike Austin: Why is the mind not inherently enlightened?

Dalai Latma: Once it has defilements - is together with defilements - it can’t be that it was once without them. Still, because the basic entity of the mind is always unfabricated and clear, it is indeed thoroughly good. Therefore, it is called thoroughly good: Samantabhadra. It would contradict reasoning to propound that the mind is first pure and then later became adventitiously defiled. Thus, it can only be said that from the very start the mind is defiled.

Mike Austin: Why is the enlightened nature just a seed? Why is it not thoroughly developed?

Dalai Latma: Because it is a seed its fruition is yet to occur. The fact that any consciousness is established as having a nature of mere illumination and knowing, and that that factor is capable of turning into enlightenment is designated with the name, ‘seed’. There is nothing more than that. If there was, you’d have to say that a God created it. Then you would have to explore the nature of God: investigate whether the nature of God had a beginning or end.

There are many such investigations in the ninth chapter of Shantideva’s Engaging in the Bodhisattva’s Deeds as well as Dharmakirti’s Commentary on Dignaga’s “Compendium on Valid Cognition.” I am not criticizing those who assert a creator God. I am explaining the Buddhist viewpoint. If there are many internal contradictions in a doctrine, revealed by reasoning, then one should drop that doctrine and choose one which doesn’t have such discrepancies. As it says in the fourth reliance, rely not on knowledge but on exalted wisdom. There are many phenomena which are not understood until one advances in mental development. There are many unusual phenomena which we cannot explain now with this type of consciousness.

Mike Austin: Can you explain how the other mental afflictions stem, or come out of innate ignorance?

Dalai Latma: As I said, there are two types of ignorance. The first is a mere obscuration with respect to the status of phenomena. The other is ignorance which misconceives the nature of phenomena. The latter one conceives that phenomena inherently exist, which they don’t. Within this misconception of inherent existence, there are again two types: conceptions of persons as inherently existent and conceptions of other phenomena as also such. This division is made by way of a consideration of users of objects and objects used.

Within the conception of persons as inherently existent, there are cases of conceiving both one’s own self and other selves to truly exist. Viewing the transitory collection of body and mind as a real “I” is a case of viewing your own self as inherently existent.

With respect to this view, there are two further types. One is a conception that observes the transitory collection which gives rise to the thought of “I” and conceives it to inherently exist. Another observes “mine” and conceives it to exist in the same way.

Now, first of all, one generates a conception of the inherent existence of those phenomena - the mental and physical aggregates - which serve as the basis of designation of the “I.” After that thought, the “I” which is designated in dependence on mind and body is conceived to exist in its own right. Then, with that view of the transitory as the cause, one conceives “mine” to inherently exist.

As Chandrakirti says, “Initially there is attachment to the “I” - a self - and then attachment to mine.” Once there is the class of self, there is the class of other. Once these two classes are distinguished, one becomes desirously attached to the class of self and hateful towards the class of other. From this, are generated all the other problems. For instance, due to the view of the transitory as an “I” which is inherently existent, one generates pride in oneself as superior to others. Then, even afflicted doubt - since it’s a case of emphasizing the “I” which might not believe in something (the final reason being that ‘I don’t believe in such and such’) - depends on this. And jealousy. Also, induced by this view of the “I” as inherently existent, are extreme views: views of permanence and views of annihilation. For example, believing that former and later births don’t exist or believing that once there is a self that this self will exist forever. So first a phenomenon appears to inherently exist and when it does, its qualities of good, bad and whatever also appear to exist in this way. The mind then assents to that appearance. Since this is an appearance based on a superimposition of goodness and of badness - beyond that which is actually there - one’s mind falls into extreme conceptions of genuine goodness and badness and the operation of improper attitudes, which, in turn, generate the afflictive emotions.

    « Xem chương trước «      « Sách này có 9 chương »       » Xem chương tiếp theo »
» Tải file Word về máy » - In chương sách này

_______________

TỪ ĐIỂN HỮU ÍCH CHO NGƯỜI HỌC TIẾNG ANH

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
1200 trang - 54.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
1200 trang - 45.99 USD



BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
728 trang - 29.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
728 trang - 22.99 USD

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.



Donate


Quý vị đang truy cập từ IP 52.15.35.129 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Huệ Lộc 1959 Rộng Mở Tâm Hồn Bữu Phước Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Minh Pháp Tự Rộng Mở Tâm Hồn minh hung thich Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Johny Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn Giác Quý Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Chanhniem Forever Rộng Mở Tâm Hồn NGUYỄN TRỌNG TÀI Rộng Mở Tâm Hồn KỲ Rộng Mở Tâm Hồn Dương Ngọc Cường Rộng Mở Tâm Hồn Mr. Device Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Nguyên Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn T TH Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến ... ...

Việt Nam (161 lượt xem) - Senegal (13 lượt xem) - Hoa Kỳ (12 lượt xem) - ... ...