Thường tự xét lỗi mình, đừng nói lỗi người khác. Kinh Đại Bát Niết-bàn
Nếu chuyên cần tinh tấn thì không có việc chi là khó. Ví như dòng nước nhỏ mà chảy mãi thì cũng làm mòn được hòn đá.Kinh Lời dạy cuối cùng
Nhà lợp không kín ắt bị mưa dột. Tâm không thường tu tập ắt bị tham dục xâm chiếm.Kinh Pháp cú (Kệ số 13)
Giặc phiền não thường luôn rình rập giết hại người, độc hại hơn kẻ oán thù. Sao còn ham ngủ mà chẳng chịu tỉnh thức?Kinh Lời dạy cuối cùng
Người cầu đạo ví như kẻ mặc áo bằng cỏ khô, khi lửa đến gần phải lo tránh. Người học đạo thấy sự tham dục phải lo tránh xa.Kinh Bốn mươi hai chương
Chiến thắng hàng ngàn quân địch cũng không bằng tự thắng được mình. Kinh Pháp cú
Người ta vì ái dục sinh ra lo nghĩ; vì lo nghĩ sinh ra sợ sệt. Nếu lìa khỏi ái dục thì còn chi phải lo, còn chi phải sợ?Kinh Bốn mươi hai chương
Tinh cần giữa phóng dật, tỉnh thức giữa quần mê. Người trí như ngựa phi, bỏ sau con ngựa hènKinh Pháp cú (Kệ số 29)
Ta như thầy thuốc, biết bệnh cho thuốc. Người bệnh chịu uống thuốc ấy hay không, chẳng phải lỗi thầy thuốc. Lại cũng như người khéo chỉ đường, chỉ cho mọi người con đường tốt. Nghe rồi mà chẳng đi theo, thật chẳng phải lỗi người chỉ đường.Kinh Lời dạy cuối cùng
Kẻ hung dữ hại người cũng như ngửa mặt lên trời mà phun nước bọt. Nước bọt ấy chẳng lên đến trời, lại rơi xuống chính mình.Kinh Bốn mươi hai chương

Trang chủ »» Kinh Nam truyền »» English Sutra Collection »» Vitakkasanthaana Sutta (The Discursively Thinking Mind) »»

English Sutra Collection »» Vitakkasanthaana Sutta (The Discursively Thinking Mind)

Donate

Mục lục Kinh điển Nam truyền   English Sutra Collection

Translated by: Unknown

Font chữ:

Đại Tạng Kinh Việt NamI heard thus.
At one time the Blessed One lived in the monastery offered by Anathapindika in Jeta’s grove in Savatthi. The Blessed One addressed the Bhikkhus from there." Bhikkhus, by the Bhikkhu developing the mind five things should be attended to from time to time. What five: The Bhikkhu attending to a certain sign if evil Demeritorious thoughts arise conductive to interest, anger and delusion, he should change that sign and attend to some other sign conductive to merit, then those signs conductive to interest, anger and delusion fade, and the mind settles and comes to a single point. Like a clever carpenter or his apprentice would get rid of a coarse peg with the help of a fine peg. In the same manner the Bhikkhu attending to a certain sign, if evil Demeritorious thoughts arise conductive to interest, anger and delusion, he should change that sign and attend to some other sign conductive to merit, then those signs conductive to interest, anger and delusion fade, the mind settles and comes to a single point.
Even when the Bhikkhu has changed the sign and attended some other sign, if evil de-meritorious thoughts arise conductive to interest, anger and delusion, the Bhikkhu should examine the dangers of those thoughts. These thoughts of mine are evil, faulty and bring unpleasant results. When the dangers of those thoughts are examined those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. Like a woman, a man, a child or youth fond of adornment would loathe and would be disgusted when the carcass of a snake, dog or a human corpse was wrapped round the neck. In the same manner when the Bhikkhu has changed the sign and attended some other sign, if evil de-meritorious thoughts arise conductive to interest, anger and delusion, the Bhikkhu should examine the dangers of those thoughts. These thoughts of mine are evil, loathsome, faulty and bring unpleasant results. When the dangers of those thoughts are examined, those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point.
Even when the Bhikkhu has examined the dangers of those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, if those evil de-meritorious thoughts conducive to interest, anger and delusion arise, he should not attend to them. When those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion are not attended, they fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. Like a man who would not like to see forms, that come to the purview would either close his eyes or look away. In the same manner when the Bhikkhu has examined the dangers of those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, if evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion arise, he should not attend to them. When those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion are not attended, they fade. With their fading the mind settles and comes to a single point.
Even when the Bhikkhu did not attend to those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, if these evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion arise, he should attend to appeasing the whole intentional thought process. When attending to appeasing the whole intentional thought process, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. Like it would occur to a man walking fast: why should I walk fast, what if I stand. Then he would stand. Standing it would occur to him: Why should I stand, what if I sit. Then he would sit. Sitting it would occur to him: Why should I sit, what if I lie. Thus abandoning the more coarse posture, would maintain the finer posture. In the same manner when attending to appeasing the whole intentional thought process, those evil de-meritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. .
Even when attending to appeasing the whole intentional thought process, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion arise, the Bhikkhu should press the upper jaw on the lower jaw and pushing the tongue on the palate should subdue and burn out those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion. Then those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to a single point. Like a strong man taking a weaker one by the head or body would press him and trouble him. In the same manner the Bhikkhu should press the upper jaw on the lower jaw and pushing the tongue on the palate should subdue and burn out those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion. Then those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point.
Bhikkhus, the Bhikkhu attending to a certain sign, if evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion arise, he attends to another sign conductive to merit, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point .
When attending to the danger of those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point. When not attending to those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion, those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point: When attending to appeasing the whole intentional thought process, these evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point, The Bhikkhu pressing the lower jaw with the upper jaw and pushing the tongue on the palate would subdue and burn out those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion. Then those evil Demeritorious thoughts conductive to interest, anger and delusion fade. With their fading the mind settles and comes to one point. Bhikkhus, this is called the Bhikkhu is master over thought processes. Whatever thought he wants to think, that he thinks, whatever thought he does not want to think, that he does not think He puts an end to craving , dispels the bonds and rightfully overcoming measuring makes an end of unpleasantness. .
The Blessed One said thus, and those Bhikkhus delighted in the words of the Blessed One.

_______________

MUA THỈNH KINH SÁCH PHẬT HỌC

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




Kinh Kim Cang


Vua Là Phật, Phật Là Vua


Các tông phái đạo Phật


Giai nhân và Hòa thượng

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.



Donate


Quý vị đang truy cập từ IP 18.224.32.243 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Huệ Lộc 1959 Rộng Mở Tâm Hồn Bữu Phước Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Minh Pháp Tự Rộng Mở Tâm Hồn minh hung thich Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Johny Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn Giác Quý Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Chanhniem Forever Rộng Mở Tâm Hồn NGUYỄN TRỌNG TÀI Rộng Mở Tâm Hồn KỲ Rộng Mở Tâm Hồn Dương Ngọc Cường Rộng Mở Tâm Hồn Mr. Device Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Nguyên Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn T TH Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến ... ...

Việt Nam (93 lượt xem) - Hoa Kỳ (4 lượt xem) - ... ...