Kẻ làm điều ác là tự chuốc lấy việc dữ cho mình.Kinh Bốn mươi hai chương
Nếu người có lỗi mà tự biết sai lầm, bỏ dữ làm lành thì tội tự tiêu diệt, như bệnh toát ra mồ hôi, dần dần được thuyên giảm.Kinh Bốn mươi hai chương
Sự nguy hại của nóng giận còn hơn cả lửa dữ. Kinh Lời dạy cuối cùng
Dầu nói ra ngàn câu nhưng không lợi ích gì, tốt hơn nói một câu có nghĩa, nghe xong tâm ý được an tịnh vui thích.Kinh Pháp cú (Kệ số 101)
Cỏ làm hại ruộng vườn, si làm hại người đời. Bố thí người ly si, do vậy được quả lớn.Kinh Pháp Cú (Kệ số 358)
Xưa, vị lai, và nay, đâu có sự kiện này: Người hoàn toàn bị chê,người trọn vẹn được khen.Kinh Pháp cú (Kệ số 228)
Như bông hoa tươi đẹp, có sắc nhưng không hương. Cũng vậy, lời khéo nói, không làm, không kết quả.Kinh Pháp cú (Kệ số 51)
Cỏ làm hại ruộng vườn, sân làm hại người đời. Bố thí người ly sân, do vậy được quả lớn.Kinh Pháp Cú (Kệ số 357)
Với kẻ kiên trì thì không có gì là khó, như dòng nước chảy mãi cũng làm mòn tảng đá.Kinh Lời dạy cuối cùng
Của cải và sắc dục đến mà người chẳng chịu buông bỏ, cũng tỷ như lưỡi dao có dính chút mật, chẳng đủ thành bữa ăn ngon, trẻ con liếm vào phải chịu cái họa đứt lưỡi.Kinh Bốn mươi hai chương

Trang chủ »» Kinh Nam truyền »» Kinh Trung Bộ (Majjhima Nikāya) »» 124. Kinh Bạc-câu-la »»

Kinh Trung Bộ (Majjhima Nikāya) »» 124. Kinh Bạc-câu-la


Bakkula sutta

Xem đối chiếu:

Dịch giả: Bhikkhu Ñāṇamoli & Bhikkhu Bodhi

Đại Tạng Kinh Việt NamKính mong quý độc giả xem kinh cùng góp sức hoàn thiện bằng cách gửi email về admin@rongmotamhon.net để báo cho chúng tôi biết những chỗ còn có lỗi.

Font chữ:

1. THUS HAVE I HEARD. On one occasion the venerable Bakkula was living at Rājagaha in the Bamboo Grove, the Squirrels’ Sanctuary.1167

2. Then Acela Kassapa, a former companion of the venerable Bakkula in his lay life, [125] went to the venerable Bakkula and exchanged greetings with him. When this courteous and amiable talk was finished, he sat down at one side and asked the venerable Bakkula:

3. “Friend Bakkula, how long is it since you went forth?”

“It is eighty years since I went forth, friend.”

“Friend Bakkula, in these eighty years how many times have you engaged in sexual intercourse?”

“Friend Kassapa, you should not ask me such a question as that. You should ask me such a question as this: ‘Friend Bakkula, in these eighty years how many times have perceptions of sensual desire arisen in you?’”

“Friend Bakkula, in these eighty years how many times have perceptions of sensual desire arisen in you?”

“Friend Kassapa, in the eighty years since I went forth I do not recall any perception of sensual desire to have ever arisen in me.”

[That in the eighty years since he went forth the venerable Bakkula did not recall any perception of sensual desire to have ever arisen in him — this we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]1168

4–5. “Friend, in the eighty years since I went forth I do not recall any perception of ill will… any perception of cruelty to have ever arisen in me.”

[That in the eighty years since he went forth the venerable Bakkula did not recall any perception of ill will… any perception of cruelty to have ever arisen in him — this we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]

6. “Friend, in the eighty years since I went forth I do not recall any thought of sensual desire to have ever arisen in me.”

[… this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]

7–8. “Friend, in the eighty years since I went forth I do not recall any thought of ill will… any thought of cruelty to have ever arisen in me.”

[… this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.] [126]

9–15. “Friend, in the eighty years since I went forth I do not recall ever having accepted a robe from a householder1169 ever having worn a robe given by a householder…



ever having cut a robe with a cutter…



ever having sewn a robe with a needle…



ever having coloured a robe with dye…



ever having sewn a robe at the kaṭhina time…



ever having worked on making robes for my companions in the holy life.”

[… this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]

16–19. “Friend, in the eighty years since I went forth I do not recall ever having accepted an invitation to a meal… ever having given rise to the thought: ‘Oh, may someone invite me to a meal!’



ever having sat down inside a house…

ever having eaten inside a house.”

[… this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]

20–25. “Friend, in the eighty years since I went forth I do not recall ever having grasped at the signs and features of a woman

ever having taught the Dhamma to a woman, even as much as a four-line stanza…

ever having gone to the bhikkhunīs’ quarters…

ever having taught the Dhamma to a bhikkhunī…

ever having taught the Dhamma to a female probationer…

ever having taught the Dhamma to a female novice.”

[… this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]

26–29. “Friend, in the eighty years since I went forth I do not recall ever having given the going forth… ever having given the full admission… ever having given dependence… ever having had a novice wait on me.”

[… this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]

30–37. “Friend, in the eighty years since I went forth I do not recall ever having bathed in a bath house… ever having bathed with bath powder… ever having undertaking the work of massaging the limbs of my companions in the holy life [127]… ever having had an affliction arise in me even for as long as it takes to milk a cow… ever having carried medicine around, even as much as a piece of gallnut… ever having used a bolster… ever having made up a bed… ever having entered upon residence for the Rains in a resting place inside a village.”



[… this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]

38. “Friend, for seven days after going forth I ate the country’s almsfood as a debtor; on the eighth day final knowledge arose.”1170

[That for seven days the venerable Bakkula ate the country’s almsfood as a debtor, and on the eighth day final knowledge arose — this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]

39. [Then Acela Kassapa said:] “I would receive the going forth in this Dhamma and Discipline, I would receive the full admission.” And Acela Kassapa received the going forth in this Dhamma and Discipline, he received the full admission.1171

And soon, not long after his full admission, dwelling alone, withdrawn, diligent, ardent, and resolute, the venerable Kassapa, by realising for himself with direct knowledge, here and now entered upon and abided in that supreme goal of the holy life for the sake of which clansmen rightly go forth from the home life into homelessness.

He knew directly: “Birth is destroyed, the holy life has been lived, what had to be done has been done, there is no more coming to any state of being.” And the venerable Kassapa became one of the arahants.

40. Then, on a later occasion, the venerable Bakkula took a key and went from dwelling to dwelling, saying:

“Come forth, venerable sirs; come forth, venerable sirs. Today I shall attain final Nibbāna.”

[That the venerable Bakkula took a key and went from dwelling to dwelling saying: “Come forth, venerable sirs; come forth, venerable sirs. Today I shall attain final Nibbāna” — this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.] [128]

41. Then, seated in the midst of the Sangha of bhikkhus, the venerable Bakkula attained final Nibbāna.1172

[That seated in the midst of the Sangha of bhikkhus, the venerable Bakkula attained final Nibbāna — this too we remember as a wonderful and marvellous quality of the venerable Bakkula.]1173


Hết phần 124. Kinh Bạc-câu-la (Bakkula sutta)

(Lên đầu trang)


Tập 3 có tổng cộng 52 phần.
Xem phần trước           ||||           Xem phần tiếp theo


Tải về dạng file RTF
_______________

TỪ ĐIỂN HỮU ÍCH CHO NGƯỜI HỌC TIẾNG ANH

DO NXB LIÊN PHẬT HỘI PHÁT HÀNH




BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
1200 trang - 54.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
1200 trang - 45.99 USD



BẢN BÌA CỨNG (HARDCOVER)
728 trang - 29.99 USD



BẢN BÌA THƯỜNG (PAPERBACK)
728 trang - 22.99 USD

Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu.

XEM TRANG GIỚI THIỆU.





Quý vị đang truy cập từ IP 13.59.204.181 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này.
Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.

Ghi danh hoặc đăng nhập

Thành viên đang online:
Rộng Mở Tâm Hồn Phạm Thiên Rộng Mở Tâm Hồn Phan Huy Triều Rộng Mở Tâm Hồn Tam Thien Tam Rộng Mở Tâm Hồn Pascal Bui Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Sĩ Long Rộng Mở Tâm Hồn Tri Huynh Rộng Mở Tâm Hồn caokiem Rộng Mở Tâm Hồn hoangquycong Rộng Mở Tâm Hồn Lãn Tử Rộng Mở Tâm Hồn Ton That Nguyen Rộng Mở Tâm Hồn ngtieudao Rộng Mở Tâm Hồn Viên Hiếu Thành Rộng Mở Tâm Hồn Chúc Huy Rộng Mở Tâm Hồn Trương Quang Quý Rộng Mở Tâm Hồn Lê Quốc Việt Rộng Mở Tâm Hồn Du Miên Rộng Mở Tâm Hồn Quang-Tu Vu Rộng Mở Tâm Hồn phamthanh210 Rộng Mở Tâm Hồn An Khang 63 Rộng Mở Tâm Hồn Vạn Phúc Rộng Mở Tâm Hồn zeus7777 Rộng Mở Tâm Hồn Trương Ngọc Trân Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Tiến Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Ngọc Rộng Mở Tâm Hồn Trần Thị Huyền Rộng Mở Tâm Hồn Thiện Diệu Rộng Mở Tâm Hồn Nguyễn Văn Minh Rộng Mở Tâm Hồn Diệu Âm Phúc Thành Rộng Mở Tâm Hồn Thiền Khách Rộng Mở Tâm Hồn nước Rộng Mở Tâm Hồn Bui Tuyet Lan Rộng Mở Tâm Hồn Xuân Thôn Rộng Mở Tâm Hồn Nguyên Độ Rộng Mở Tâm Hồn Thích Quảng Ba Rộng Mở Tâm Hồn Pháp Tâm Rộng Mở Tâm Hồn Dinhvinh1964 Rộng Mở Tâm Hồn Yduongvan Rộng Mở Tâm Hồn Trí Tuệ Từ Bi Rộng Mở Tâm Hồn Tiến Mạnh Rộng Mở Tâm Hồn Hoat Khong ... ...

Hoa Kỳ (158 lượt xem) - Việt Nam (100 lượt xem) - French Southern Territories (14 lượt xem) - Saudi Arabia (2 lượt xem) - Nga (1 lượt xem) - ... ...