Nếu chuyên cần tinh tấn thì không có việc chi là khó. Ví như dòng nước nhỏ mà chảy mãi thì cũng làm mòn được hòn đá.Kinh Lời dạy cuối cùng
Người biết xấu hổ thì mới làm được điều lành. Kẻ không biết xấu hổ chẳng khác chi loài cầm thú.Kinh Lời dạy cuối cùng
Như bông hoa tươi đẹp, có sắc nhưng không hương. Cũng vậy, lời khéo nói, không làm, không kết quả.Kinh Pháp cú (Kệ số 51)
Dầu mưa bằng tiền vàng, Các dục khó thỏa mãn. Dục đắng nhiều ngọt ít, Biết vậy là bậc trí.Kinh Pháp cú (Kệ số 186)
Giữ tâm thanh tịnh, ý chí vững bền thì có thể hiểu thấu lẽ đạo, như lau chùi tấm gương sạch hết dơ bẩn, tự nhiên được sáng trong.Kinh Bốn mươi hai chương
Như đá tảng kiên cố, không gió nào lay động, cũng vậy, giữa khen chê, người trí không dao động.Kinh Pháp cú (Kệ số 81)
Với kẻ kiên trì thì không có gì là khó, như dòng nước chảy mãi cũng làm mòn tảng đá.Kinh Lời dạy cuối cùng
Không làm các việc ác, thành tựu các hạnh lành, giữ tâm ý trong sạch, chính lời chư Phật dạy.Kinh Đại Bát Niết-bàn
Ta như thầy thuốc, biết bệnh cho thuốc. Người bệnh chịu uống thuốc ấy hay không, chẳng phải lỗi thầy thuốc. Lại cũng như người khéo chỉ đường, chỉ cho mọi người con đường tốt. Nghe rồi mà chẳng đi theo, thật chẳng phải lỗi người chỉ đường.Kinh Lời dạy cuối cùng
Sống chạy theo vẻ đẹp, không hộ trì các căn, ăn uống thiếu tiết độ, biếng nhác, chẳng tinh cần; ma uy hiếp kẻ ấy, như cây yếu trước gió.Kinh Pháp cú (Kệ số 7)
Kính mong quý độc giả xem kinh cùng góp sức hoàn thiện bằng cách gửi email về admin@rongmotamhon.net để báo cho chúng tôi biết những chỗ còn có lỗi.
Font chữ:
Subhuti (Thag 1.1) {Thag 1}
My hut is roofed, comfortable,
free of drafts;
my mind, well-centered,
set free.
I remain ardent.
So, rain-deva.
Go ahead & rain.
Mahakotthika (Thag 1.2) {Thag 2}
Calmed, restrained,
giving counsel unruffled,
he lifts off evil states of mind —
as the breeze,
a leaf from a tree.
Kankharevata (Thag 1.3) {Thag 3}
See this:
the discernment
of the Tathagatas,
like a fire ablaze in the night,
giving light, giving eyes,
to those who come,
subduing their doubt.
See also: Ud 5.7 (Kankharevata = Revata the Doubter).
Bhalliya (Thag 1.7) {Thag 7}
Who scatters the troops
of the King of Death —
as a great flood,
a very weak bridge made of reeds —
is victorious,
for his fears are dispersed.
He's tamed,
unbound,
steadfast in himself.
Vanavaccha (Thag 1.13) {Thag 13}
The color of blue-dark clouds,
glistening,
cooled with the waters
of clear-flowing streams
covered with ladybugs:
those rocky crags
refresh me.
Vanavaccha's pupil (Thag 1.14) {Thag 14}
My preceptor said to me:
Let's go from here, Sivaka.
My body stays in the village,
my mind has gone to the wilds.
Even though I'm lying down,
I go.
There's no tying down
one who knows.
Belatthasisa (Thag 1.16) {Thag 16}
[Alternate translation: Hecker/Khema.]
Just as a fine thoroughbred steed,
with swishing tail & mane
runs with next-to-no effort,
so my days & nights
run with next-to-no effort
now that I've gained a happiness
not of the flesh.
Singalapita (Thag 1.18) {Thag 18}
There was an heir to the One Awakened,
a monk in the Bhesakala forest,
who suffused this whole earth
with the perception of
"bones."
Quickly, I'd say, he abandoned
sensual passion.
Nigrodha (Thag 1.21) {Thag 21}
I'm not afraid of danger,
of fear.
Our Teacher's adept
in the Deathless.
Where danger, where fear
do not remain:
that's the path
by which the monks go.
Cittaka (Thag 1.22) {Thag 22}
Peacocks,
crested, blue, with gorgeous necks,
cry out
in the Karamvi woods,
thrilled by the cold wind.
They awaken the sleeper
to meditate.
Gosala (Thag 1.23) {Thag 23}
I — having eaten honey-rice
in a bamboo patch
and rightly grasping the aggregates'
arising-disbanding —
will return to the hillside, intent
on seclusion.
Nandiya (to Mara) (Thag 1.25) {Thag 25}
Like splendor, his mind,
continually fruitful:
Attack a monk like that,
you Dark One,
and you'll fall
into pain.
Abhaya (Thag 1.26) {Thag 26}
Hearing the well-spoken words
of the Awakened One,
Kinsman of the Sun,
I pierced what is subtle —
as if, with an arrow,
the tip of a horse-tail hair.
Harita (Thag 1.29) {Thag 29}
Harita,
raise yourself up-
right
and, straightening your mind
— like a fletcher, an arrow —
shatter ignorance
to bits.
Suppiya (Thag 1.32) {Thag 32}
I'll make a trade:
aging for the Ageless,
burning for the Unbound:
the highest peace,
the unexcelled rest
from the yoke.
Tissa (Thag 1.39) {Thag 39}
As if struck by a sword,
as if his head were on fire,
a monk should live the wandering life
— mindful —
for the abandoning of sensual passion.
Sirivaddha (Thag 1.41) {Thag 41}
Lightning lands on the cleft
between Vebhara & Pandava,
but,
having gone to the cleft in the mountains,
he's absorbed in jhana — the son
of the one without compare,
the one who is Such.
Sumangala (Thag 1.43) {Thag 43}
So freed! So freed!
So thoroughly freed am I
from three crooked things:
my sickles, my shovels, my plows.
Even if they were here,
right here,
I'd be done with them,
done.
Do jhana, Sumangala.
Do jhana, Sumangala.
Sumangala, stay heedful.
Ramaneyyaka (Thag 1.49) {Thag 49}
Even with all the whistles & whistling,
the calls of the birds,
this, my mind, doesn't waver,
for my delight is in
oneness.
Vimala (Thag 1.50) {Thag 50}
The earth's sprinkled
with rain, wind
is blowing, lightning
wanders the sky,
but my thoughts are stilled,
well-centered
my mind.
Kutiviharin (1) (Thag 1.56) {Thag 56}
Who's in the hut?
A monk's in the hut —
free from passion,
with well-centered mind.
Know this, my friend:
The hut you built
wasn't wasted.
Kutiviharin (2) (Thag 1.57) {Thag 57}
This was your old hut,
and you aspire to another,
new hut.
Discard your hope for a hut, monk.
A new hut will be
painful all over again.[1]
Note
1.
Compare Dhp 153-154.
Vappa (Thag 1.61) {Thag 61}
One who sees
sees who sees,
sees who doesn't.
One who doesn't see
doesn't
see who sees
or who doesn't.
Ekuddaniya (Thag 1.68) {Thag 68}
Exalted in mind & heedful:
a sage trained in sagacity's ways.
He has no sorrows, one who is Such, [1]
calmed & ever mindful.
Note
1.
Tadi: "Such," an adjective to describe one who has attained the goal. It indicates that the person's state is indefinable but not subject to change or influences of any sort.
Manava (Thag 1.73) {Thag 73}
On seeing an old person;
&
a person in pain, diseased;
&
a person dead, gone to life's end,
I left
for the life gone forth,
abandoning the sensuality
that entices the heart.
Susarada (Thag 1.75) {Thag 75}
Good the sight
of the well-rectified:
Doubt is cut off,
intelligence grows.
Even fools
they make wise —
so the company of the true
is good.
Nita (Thag 1.84) {Thag 84}
Asleep the whole night,
delighting in company by day:
when, when
will the fool
bring suffering & stress
to an end?
Sunaga (Thag 1.85) {Thag 85}
Adept in a theme for the mind,
sensing the savor of solitude,
practicing jhana,
masterful, mindful,
you'd attain a pleasure
not of the flesh.
Nagita (Thag 1.86) {Thag 86}
Outside of this path,
the path of the many
who teach other things
doesn't go to Unbinding
as does this:
Thus the Blessed One
instructs the Community,
truly showing the palms of his hands.[1]
Note
1.
This is a reference to the fact that the Buddha was an "open-handed" teacher who held nothing back. See DN 16. The suttas addressed to Nagita are among the most plain-spoken passages in the Canon. See AN 5.30, AN 6.42, and AN 8.86.
Eraka (Thag 1.93) {Thag 93}
Sensual pleasures are stressful,
Eraka.
Sensual pleasures aren't ease.
Whoever loves sensual pleasures
loves stress, Eraka.
Whoever doesn't,
doesn't love stress.
Cakkhupala (Thag 1.95) {Thag 95}
I'm blind,
my eyes are destroyed.
I've stumbled
on a wilderness track.
Even
if I must crawl,
I'll go on,
but not with an evil companion.
Khitaka (Thag 1.104) {Thag 104}
How light my body!
Touched by abundant
rapture & bliss,
— like a cotton tuft
borne on the breeze —
it seems to be floating
— my body!
Jenta (Thag 1.111) {Thag 111}
Going forth is hard;
houses are hard places to live;
the Dhamma is deep;
wealth, hard to obtain;
it's hard to keep going
with whatever we get:
so it's right that we ponder
continually
continual
inconstancy.
Vanavaccha (Thag 1.113) {Thag 113}
With clear waters &
massive boulders,
frequented by monkeys &
deer,
covered with moss &
water weeds,
those rocky crags refresh me.
Kimbila (Thag 1.118) {Thag 118}
As if sent by a curse,
it drops on us —
aging.
The body seems other,
though it's still the same one.
I'm still here
& have never been absent from it,
but I remember myself
as if somebody else's.
Isidatta (Thag 1.120) {Thag 120}
The five aggregates,
having been comprehended,
stand with their root
cut through.
For me
the ending of stress
is reached;
the ending of fermentations,
attained.
Chú ý: Việc đăng nhập thường chỉ thực hiện một lần và hệ thống sẽ ghi nhớ thiết bị này, nhưng nếu đã đăng xuất thì lần truy cập tới quý vị phải đăng nhập trở lại. Quý vị vẫn có thể tiếp tục sử dụng trang này, nhưng hệ thống sẽ nhận biết quý vị như khách vãng lai.
Quý vị đang truy cập từ IP 18.222.44.156 và chưa ghi danh hoặc đăng nhập trên máy tính này. Nếu là thành viên, quý vị chỉ cần đăng nhập một lần duy nhất trên thiết bị truy cập, bằng email và mật khẩu đã chọn.
Chúng tôi khuyến khích việc ghi danh thành viên ,để thuận tiện trong việc chia sẻ thông tin, chia sẻ kinh nghiệm sống giữa các thành viên, đồng thời quý vị cũng sẽ nhận được sự hỗ trợ kỹ thuật từ Ban Quản Trị trong quá trình sử dụng website này. Việc ghi danh là hoàn toàn miễn phí và tự nguyện.
Ghi danh hoặc đăng nhập
Thành viên đang online: Viên Hiếu Thành Huệ Lộc 1959 Bữu Phước Chúc Huy Minh Pháp Tự minh hung thich Diệu Âm Phúc Thành Phan Huy Triều Phạm Thiên Trương Quang Quý Johny Dinhvinh1964 Pascal Bui Vạn Phúc Giác Quý Trần Thị Huyền Chanhniem Forever NGUYỄN TRỌNG TÀI KỲ Dương Ngọc Cường Mr. Device Tri Huynh Thích Nguyên Mạnh Thích Quảng Ba T TH Tam Thien Tam Nguyễn Sĩ Long caokiem hoangquycong Lãn Tử Ton That Nguyen ngtieudao Lê Quốc Việt Du Miên Quang-Tu Vu phamthanh210 An Khang 63 zeus7777 Trương Ngọc Trân Diệu Tiến ... ...
Việt Nam (249 lượt xem) - Hoa Kỳ (16 lượt xem) - Senegal (13 lượt xem) - Đức quốc (3 lượt xem) - Saudi Arabia (2 lượt xem) - Nga (1 lượt xem) - Hungary (1 lượt xem) - ... ...
Thành viên đăng nhập / Ghi danh thành viên mới
Gửi thông tin về Ban Điều Hành
Đăng xuất khỏi trang web Liên Phật Hội
Chú ý: Việc đăng nhập thường chỉ thực hiện một lần và hệ thống sẽ ghi nhớ thiết bị này, nhưng nếu đã đăng xuất thì lần truy cập tới quý vị phải đăng nhập trở lại. Quý vị vẫn có thể tiếp tục sử dụng trang này, nhưng hệ thống sẽ nhận biết quý vị như khách vãng lai.